Napelemes bicikliutat avattak fel

Forrás: ng.hu
A 330 méteres útszakasz kísérleti jelleggel létesült, ám ha beválik, szeretnék elterjeszteni.

Az Utrecht tartományban, Maartensdijk városkában lévő 330 méteres útszakasz a világ leghosszabb napelemes bicikliútja. Furcsán hangzik az elnevezés, de úgy képzeljük el az utat, hogy a normál beton elemek tetejébe építették be a napelemeket, amelyeket egy áttetsző, megerősített és csúszásmentesített üvegréteggel vontak be. A beérkező fény a háztetőkre szerelhető napelem energiatermelésének kb. 75 százalékát adja így, az útszakasz pedig 40 háztartást tud ellátni villamosenergiával. Előnye a máshova telepített napelemekhez képest az, hogy nem foglal külön helyet.

E technológiának ott lehet létjogosultsága, ahol kevés a hely, és mégis nagy szükség van a napenergia hasznosítására, Hollandia erre remek példa. „Az ország 2040-re szeretne energiasemlegessé válni, ehhez pedig minden újdonságot meg kell ragadni, ez az út pedig igen innovatív” – mondta Arne Schaddelee tartományi tisztviselő. „A tartományunk nagyon zsúfolt, nem sok helyünk akad, ezért is kell megpróbálkozni a kettős felhasználással. Ha az utakat energiatermelésre lehet használni, dupla az előny is.”

A kísérleti útszakasz 1,3 millió euróba került, ami egyelőre rendkívül magas árnak számít, ám ha beválik, és nagy tömegben építenek majd ki hasonló utakat, akkor jelentősen csökkennek a költségek is.
Hollandia nemcsak az útfelületeket, hanem az utakhoz kapcsolódó egyéb területeket is használja napenergia hasznosítására, így például a hidak oldalát és az utak mentén lévő zajvédő falakat.

Eddig hat hasonló, rövidebb kísérleti útszakaszt építettek Hollandiában, azonban volt olyan különösen nagy terhelésnek kitett, amelyet már lezártak az útburkolat hibái miatt. A becslések szerint Hollandia mintegy 140 ezer kilométernyi úthálózatának 20 százalékát lehetne a napenergia hasznosítására felhasználni.

Nem mindenki szerint jó ötlet azonban a napelemes bicikliút. Az útburkolatok felhasználása ellen szóló érv a koszolódás, illetve a burkolat sérülése, amit nem lehet ez esetben egyszerűen javítani, hisz a javítással elvész az átlátszóság. Az utak felhasználásának alternatív módja lehet, ha az útszakasz feletti tetőre építenek napelemeket, ez olcsóbb, így hatékonyabb az áramtermelés is (a tetőt lehet a napfényhez optimális szögbe állítani), és nincs olyan mértékű koszolódás sem. A biciklisek attól is tartanak, ha a drága napelemes bicikliutak építésére helyeződik a hangsúly, akkor jóval kevesebb hagyományos bicikliúttal tudnak érdemben foglalkozni, ez pedig e rendkívül környezetbarát közlekedési módszert választók számára kimondottan előnytelen lenne.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!