Garancia, jótállás vagy szavatosság?

Jogos  jog 
2021. 05. 06.
Bármit is vásárolunk, mindenképpen érdemes tisztában lennünk, hogy a termék esetleges hibája esetén milyen jogokkal élhetünk. Dr. Méhes Dávid Dániel ügyvédet arról kérdeztük, hogyan érvényesíthetjük ezen jogainkat, mikor érdemes az adott termék cseréjét kérni, és mire terjed ki a garancia.

Mit jelent a szavatosság és a jótállás?

Az eladó a hibás teljesítésért felelősséggel tartozik, helytállni köteles. Az EU valamennyi tagállamára vonatkozó egységes szabályozás, az 1999/44/EK irányelv alapján a vásárló a vásárlástól számított két éven belül élhet a szavatossági jogaival. A szavatossággal kapcsolatos szabályozás a Polgári Törvénykönyvben található. A szavatosság mellett létezik a kötelező jótállás, vagy közismert nevén a „garancia”. A 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet határozza meg, hogy mely új tartós fogyasztási cikkekre terjed ki az eladó jótállási kötelezettsége. A jótállás időtartama egy év, és garanciát szerződésben is vállalhat az eladó. A szavatossági jogok érvényesítése során a jogosultnak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a teljesítés időpontjában már megvolt, így a bizonyítással kapcsolatban felmerülő költségeket is a jogosultnak kell előlegeznie. Lényeges, hogy valamennyi Európai Uniós tagállamban érvényesül a fogyasztói szerződések esetében az a szabály, miszerint a teljesítéstől számított 6 hónapon belül felismert hiba esetén vélelmezni kell, hogy a hiba oka már a teljesítés időpontjában is megvolt. A kötelező jótállás a fogyasztóra nézve kedvezőbb, ugyanis a jótállás teljes időtartama alatt, tehát legalább 1 évig az eladót terheli a bizonyítás, azaz csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a teljesítés után keletkezett.

Mikor tekinthető hibásnak a teljesítés?

A teljesítés hibás, ha a termék a teljesítés idején nem felel meg a jogszabályban vagy a szerződésben meghatározott tulajdonságoknak.

Kihez fordulhatunk, ha a megvásárolt termékkel kapcsolatban minőségi kifogásunk van?

A vásárlás kapcsán a termék eladójával kerülünk szerződéses kapcsolatba, tehát a termékkel kapcsolatos kifogást első körben az eladóval kell közölnünk.

Hibás teljesítés esetén milyen szavatossági igényt lehet érvényesíteni?

Elsősorban kijavítást vagy kicserélést kérhetünk. Ha az eladó a kijavítást, illetve a kicserélést nem vállalta, vagy megfelelő határidőn belül nem tud eleget tenni, akkor a jogosult választhat, hogy megfelelő árleszállítást kér, vagy eláll a szerződéstől és visszakéri a vételárat. A fogyasztóknak nem kell beleegyezniük abba, hogy a termék értékét levásárolják az adott áruházban, a vételár hiba esetén visszajár. Természetesen mindez csak a minőségi hibákra vonatkozik, tehát cserére és a vásárlástól való elállásra nem ad alapot, ha csupán meggondoljuk magunkat, és utóbb csak azért akarjuk visszacserélni az adott terméket, mert mégsem tetszik.

Hogyan érvényesíthetjük a szavatossági igényeket?

A jogszabály előírja, hogy együttműködési kötelezettségünk alapján a hiba felfedezése után a lehető legrövidebb időn belül kötelesek vagyunk kifogásunkat közölni. Fogyasztói szerződés esetében a hiba felfedezésétől számított két hónapon belül közölt kifogást a jogszabály szerint kellő időben közöltnek kell tekinteni. A szavatossági igényeket a teljesítéstől számított kétéves elévülési határidő alatt lehet érvényesíteni, mely használt termék esetén jellemzően egy év.

Dr. Méhes Dávid Dániel

Webáruháznál történt vásárlás esetén van-e helye cserének?

A 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendeletben felsorolt kötelező jótállás alá tartozó termékek vonatkozásában a fogyasztó 3 munkanapon – webes vásárlás esetén 14 napon – belül érvényesítheti csereigényét a rendeltetésszerű használatot akadályozó hiba esetén. A webáruházakból online vásárolt termékek tekintetében is megilletnek minket a szavatossági és jótállási (garanciális) jogok ugyanúgy, mintha azokat az üzletben vásároltuk volna. A fenti információk csak a fogyasztói szerződésekre vonatkoznak, céges megrendelésekre nem.

Milyen határidővel kell az eladónak a termék kijavítását vállalnia?

A Ptk. szerint a kijavítást vagy kicserélést megfelelő határidőn belül, a jogosultnak okozott jelentős kényelmetlenség nélkül kell elvégezni. A Ptk. mellett a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott termékekre vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet 5. §-a szerint a vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha a kötelezett a termék kijavítását megfelelő határidőre nem vállalja, vagy nem végzi el, a jogosult a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja.

Hol tájékozódhatnak a fogyasztók az általános jogaikkal kapcsolatban?

A Európai Fogyasztói Központ weboldalán (www.magyarefk.hu) teljeskörűen összefoglal minden fontos információt a vásárlói jogokkal kapcsolatban, ezért akkor is érdemes felkeresni, ha külföldi cégtől vásárolt termékkel kapcsolatos probléma merül fel.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!