Az iskolai járványkezelést szimulátor segíti

A bécsi iskolákban is sokfajta eszközzel próbálják megállítani a koronavírus terjedését, az intézkedések hatásainak modellezésére pedig egy szimulátort dolgoztak ki.

A járványügyi intézkedések hatásainak modellezésére a bécsi Complexity Science Hub szakértői egy olyan szimulátort fejlesztettek ki, amellyel megtekinthető a más intézményekben hozott szabályok hatékonysága, de a felhasználók saját iskolájukra is szabhatják azt.

A bécsi székhelyű Complexity Science Hub egy összetett rendszerekkel, rendszeranalízissel és big data-val foglalkozó kutatószervezet. A cég az osztrák Egészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Ügynökséggel (AGES) karöltve különböző, a koronavírus iskolákon belüli terjedésének megakadályozását szolgáló intézkedések hatásait vizsgálta, ehhez pedig egy szimulátort is készítettek.
Ennek segítségével meg lehet vizsgálni a rendelkezések hatékonyságát egyes iskolákban, valamint személyre is szabható a saját intézmény adataival. Az eredmények tükrében a tanárok és döntéshozók láthatják, mi az, ami működik és mi az, ami nem, így hatékony intézkedéseket tudnak bevezetni. A szimulációhoz a kutatók az AGES 2020-ban iskolákból gyűjtött adatait használták fel. 

A szimulációhoz először az iskola paramétereit kell megadni, mint például típus, tanulók száma osztályonként és az osztályok száma összesen. Ezután be kell táplálni, hogy milyen vírusellenes intézkedéseket hoztak, vagy terveznek hozni az adott iskolában: maszkviselés, preventív tesztelés, szellőztetés, osztályok megfelezése stb. A rendszer a megadott adatok alapján megmutatja, várhatóan mennyi fertőzött lesz a tanárok, diákok és szülők között. A kiindulópont mindig egy fertőzött személy, itt be lehet állítani, hogy egy tanár, vagy egy tanuló legyen-e az illető. A rendszer azt is megmutatja, hány napos karanténnal kell majd számolni.

A kutatók minden eddigi intézkedést, illetve intézkedéscsomagot ötszáz alkalommal megvizsgáltak, hogy statisztikailag pontos adatokat nyerjenek. A modell alapesetben a legrosszabb eshetőséggel számol, ami tízből egy esetben következik be. A szimulátor segítségével a diákok és tanárok közötti interakciókból következő fertőzési láncokat is végigkövethetjük. 

A szimulátor bárki számára ingyenesen hozzáférhető online.

Forrás: Bécs Város Külképviseleti Irodája

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!