Hozzájárulhat-e a divatszakma az állatok védelméhez?

Oxfordi kutatók felvetése szerint ha a leopárdmintás ruhák eladása után a bevétel bizonyos százalékát a párducok védelmére fordítanák, sokkal eredményesebb lenne a védelmük.

Hozzájárulhat-e vajon a divatszakma a faj védelméhez? Egy friss tudományos cikk szerzői szerint igen. Az Oxfordi Egyetemen dolgozó kutatók felmérték, hogy mekkora érdeklődés övezi a leopárdmintás divatot, és hogy ezt az érdeklődést be lehetne-e csatornázni a nagymacskák védelmére egyfajta „faj jogdíj” keretében.

Az elgondolás természetesen nem a nagymacskák szőrméjének kereskedelmére vonatkozik, hiszen azok előállítása a veszélyeztetett állatok pusztulásával jár és a CITES nemzetközi egyezmény tiltja. Itt a textilből készült párducmintás ruhákról van szó.

A kutatást az egyetem Vadvilágvédelmi Kutatócsoportjának (Oxford University’s Wildlife Conservation Research Unit, WildCRU) munkatársa, dr. Caroline Good vezette. Elmondása szerint „a leopárdminta a divat egyik legtartósabb trendje. Ugyanakkor sajnos maguk a leopárdok egykori elterjedési területük több mint 75 százalékáról eltűntek, és legalább egy tucat országban és régióban kihaltak.”

„Nekiláttunk, hogy számszerűsítsük a leopárdminta divatja iránti érdeklődést: elemeztük a hagyományos médiatermékeket, a Google aktivitását, és az Instagram posztjait. Azt találtuk, hogy bár 2,9 millió poszt használja az Instagramon a #leopardprint hashtaget, és egy 15 évesnél hosszabb időszak alatt 80 000 angol nyelvű hír foglalkozott a témával, ez az érdeklődés nem nagyon vezet a biodiverzitás csökkenéséről és a kihalási krízisről szóló párbeszédhez. Például a hagyományos médiában a leopárdminta említésének kevesebb mint 2 százaléka kapcsolódott össze a leopárd természetvédelmi helyzetével” – számolt be a kutatásuk eredményéről Caroline Good az egyetem sajtóközleményében.
„Világosan látszik az ellentmondás: folyamatos az érdeklődés a leopárdmintás divat iránt, de az állat sorsa már csak nagyon keveseket érdekel.”

A cikket író kutatók véleménye szerint ez az ellentmondás kihívásokhoz vezet, mivel a mintázat szaporodása a divatvilágban elfedheti azt a valós veszélyt, amely a vadon élő párducokra leselkedik. Ugyanakkor a helyzet természetvédelmi lehetőségeket is rejt magában.

David Macdonald professzor, a WildCRU igazgatója (és a cikk társszerzője) elmondta: „Az a kulcskérdés, hogy ezt a hatalmas érdeklődést a leopárdminta iránt hogyan tudjuk a jövőben természetvédelmi előnnyé alakítani. Találunk-e egy olyan utat, ami összeköti a divatot a leopárdok védelmének ügyével, és amely a lelkesedést nem csak tudatossággá, hanem az állatok számára konkrét haszonná konvertálja?”

„Ebben a cikkben újra elővesszük azt a korábbi ötletünket, hogy ha a tehetős országokban faj jogdíjat vezetnének be az erős állati szimbólumok alkalmazásánál, az vajon forradalmasítaná-e a természetvédelem finanszírozását” – nyilatkozta David Macdonald. „Ez egy nagy kihívás lenne, mivel sok különböző szereplő elköteleződését kívánná meg, de úgy hisszük, hogy érdemes felderíteni az ötlet megvalósíthatóságát.”

A kutatók felvetése szerint, mivel hatalmas mennyiségű leopárdmintás árut adnak el évente, akár a legcsekélyebb jogdíj is átalakíthatná a leopárdvédelem anyagi alapjait, akár egy kölcsönösen hasznos megállapodás keretei között is.

Dr. Good hozzátette: „Reméljük, ez a tanulmány érdekes lesz olyan természetvédelmi civil szervezetek számára, akik innovatív marketing kampányokat keresnek, és azon profitorientált divatmárkáknak és áruházaknak is, akik szeretnék meggyőzni a márkáktól társadalmi elkötelezettséget elváró vásárlóikat. Ez egy potenciális, hosszú távú finanszírozási eszköz a foltos macskák védelmére, amelyet világszerte lehetne alkalmazni.”

Forrás: ng.hu

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!