Magadról is posztolnád? – Kampány indul a szülők digitális tudatosságáért

A tudatos digitális viselkedésre buzdító kezdeményezés célja, hogy segítse a szülőket abban, hogy hogyan tudnak az online térben is gondoskodni gyermekük biztonságáról.

A Magyar Telekom és a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány olyan összefüggésekre hívja fel a figyelmet kampányában, amelyekre elsőre nem gondolnánk, amikor egy gyerekről posztolt képet látunk a neten.

Miről árulkodnak privát tereink? Milyen befolyással vannak az arcképfelismerő szoftverek a jövőnkre? Hogyan függhet össze egy gyerekkorban megosztott történet egy későbbi sikertelen álláspályázattal? Mi köze a közösségi médiának az iskolai zaklatáshoz? Hogyan jut el egy tengerparti pucér fotó a darknetre? Hogyan változtatja meg a gyermekkori emlékeket a közösségi médiában megjelent képek alternatív valósága? Milyen összefüggés van a szexuális zaklatás és a magánéleti információkat tartalmazó posztok között?

Egy vállalat akkor veszi komolyan az ügyfeleit, ha tiszteletben tartja a jogaikat, különösen akkor, ha gyerekekről van szó. Ezért kiemelten fontos számunkra ez az együttműködés, hiszen az online tér veszélyeit nem elhallgatni, hanem felelős viselkedéssel elkerülni érdemes. Ebben példamutató és felelős iparági iránymutatást vállalt fel a Magyar Telekom azzal, hogy edukációs kampányt indított a szülők online tudatosságának támogatására – emelte ki Gyurkó Szilvia, az Alapítvány vezetője. Az egyik legdinamikusabban fejlődő iparág gyermekjogi aspektusairól beszélünk, ahol a szabályozás évekkel el van maradva a fejlődés ütemétől, a platformokat sokszor a média és az influenszerek sem tudatosan használják, és maguk a social média felületek is most kezdik átgondolni a gyerekekre vonatkozó szabályozásokat. Az online tér felelős használatával komoly társadalmi, szociális, magánéleti és adatvédelmi problémákat kerülhetünk el a jövőben. De ezért már ma kell lépnünk.

„Azt gondoljuk, infokommunikációs vállalatként feladatunk, hogy szolgáltatásaink által biztosítsuk a minőségi hozzáférést az online térhez, ugyanakkor felelősségünk, hogy ráirányítsuk a figyelmet a digitális eszközök és lehetőségek tudatos használatára. Programunkkal arra szeretnénk felhívni a szülők figyelmét, hogy sokszor nem is feltételezett veszélyek leselkedhetnek gyermekünkre az online közösségi térben, és igyekszünk irányt mutatni, hogyan lehet a helyes arányokat megtalálni a gyermekükről készült képek online megosztásakor” – erősítette meg a kezdeményezés célját Kutas István, a Magyar Telekom vállalati kommunikációs igazgatója.

A gyerekek számára fontos, hogy szüleiktől és a számukra fontos felnőttektől jó mintákat kapjanak a digitális világban való viselkedésről, hiszen ez alapozza majd meg azt is, hogy ők mennyire lesznek tudatos internethasználók. A kampány célja az, hogy a felnőttek érzékeny és felelős döntéseket hozzanak arról, kivel, mikor és milyen képet osztanak meg. A szülői tájékozottság és tudatos digitális viselkedés duplán kamatozik egy gyerek életében, hiszen nemcsak a gyerek digitális árnyéka lesz kisebb, hanem iránymutatásként és támogatásként is szolgál a gyerekek online tudatosságához.

Ne tégy olyat, ami árt!

A felelős online szülőséghez akár egy hüvelykujjszabály betartása is elegendő: ne tegyél olyat, ami árthat a gyereknek! Azonban ahhoz, hogy ez megvalósuljon, érdemes tisztában lenni a minimumszabályokkal. Vonjuk be a gyereket a róla szóló döntésekbe, ne posztoljunk a tudta és hozzájárulása nélkül. Tartsuk tiszteletben az emberi méltósághoz való jogát, és ne osszunk meg róla sértő vagy kiszolgáltatott helyzetben készült (pl. meztelen) képeket. A gyereknek is van magánélete – erre vigyázni a szülő felelőssége. A gyerekeknek online is jár a védelem az erőszaktól, így ne hozzuk soha olyan helyzetbe, amikor a képeivel bárki visszaélhet. És végül a legfontosabb: tartsuk tiszteletben azt, hogy mi a gyerek legfőbb érdeke. Biztos, hogy a posztolás?

A kampány szakmai hátterét a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány készítette, az edukációt pedig számos letölthető kiadvány és részletes útmutató is segíti majd.

Forrás: hintalovon.hu

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!