Ismét megbecsülték az univerzum korát

2021. 01. 10.
A kutatók körében az utóbbi időkben komoly vita alakult ki akörül, hogy milyen idős lehet a világegyetem.

Szakértők egy csoportja az Atacamai Kozmológiai Távcső (ACT) segítségével vizsgálta az univerzum legősibb sugárzását. Steve Choi, a Cornell Egyetem csillagásza és kollégái friss tanulmányukban újabb becslést adnak a világegyetem korára: eredményeik alapján az univerzum 13,77 milliárd – plusz-mínusz 40 millió – éves lehet.

A becslés összhangban van a világegyetem standard modelljének előrejelzésével, illetve az Európai Űrügynökség Planck műholdjának ugyanazon sugárzásra vonatkozó adataival. Az űreszköz 2009 és 2013 között figyelte meg az ősrobbanás maradványát, az úgynevezett kozmikus mikrohullámú háttérsugárzást, amely az egész világegyetemet kitölti.

Az univerzum korát régóta vizsgálják a szakértők, 2019-ben pedig megjelent egy nagy port kavart tanulmány, amely azóta is foglalkoztatja a fizikusokat és csillagászokat. A publikációban a kutatók galaxisok mozgását elemezték, és arra jutottak, hogy a Planck csapata tévedett, és az univerzum a vártnál több száz millió évvel fiatalabb. Ez azt sugallja, hogy a standard modell, illetve az arra alapozott mérések pontatlanok lehetnek.

A friss adatok alapján a világegyetem tágulási ütemét jelző Hubble-állandó 67,6 kilometer per másodperc per megaparszek, ami megközelíti a Planck csapatának 67,4-es becslését, de jóval elmarad a galaxisok mozgásából következetett 74-es értéktől. Michael Niemack, a csapat tagja szerint egyre nagyobb feszültség van a lokális és a távoli megfigyelések között, ami arra utal, hogy egy fontos kozmológiai felfedezés küszöbén állunk. Elképzelhető, hogy finomítanunk kell majd a standard modellen vagy a mérési módszereinken.