A hal jótékony hatásai

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Szerző: Szimpatika
Jótékony hatással lehet az egészségünkre a hal - állítják különböző tanulmányok. A magyar családok nagy részénél mégis majdnem kizárólag karácsonykor kerül csak hal az asztalra, az is leggyakrabban rántva vagy halászlé formájában.
Bár önmagában egyetlen élelem sem tesz bennünket egészségessé, a bőséges halfogyasztás egy módja egészségünk javításának. A többszörösen telítetlen zsírsavak kategóriáján belül két fontos csoportot különböztetünk meg: az omega–3 és omega–6 zsírsavakat. A növényi olajok gazdagok omega–6 zsírsavakban, és a magyarok nagy része, ha nem is tud róla, étrendjéből elegendő mennyiségben jut hozzá. Köztudott, hogy főként a hideg vizű tengerekben élő halak jótékony omega–3 zsírsavakat tartalmaznak, melyek pozitív hatással vannak a szív- és érrendszeri betegségekre, emellett tökéletes fehérjeforrások, alacsony zsírtartalmúak. A nálunk élő halfajtákban sajnos kevés ilyen zsírsav van, a legtöbb a busában és a kecsegében.


Az omega–3 zsírsavakra irányuló kutatásoknak egy másik érdekes területét az agyi és a látásfunkcióra vonatkozó szerepük teszi ki, ez azt feltételezi, hogy az omega–3 zsírsavakat tartalmazó nyersanyagok, mint a hal, a kagyló, a tofu, a dió és a mandula jótékony hatással vannak néhány depressziós rendellenességre, és szerepet játszanak az időskori makuladegeneráció megelőzésében.

A legtöbb hal 100 grammja 20 gramm fehérjét tartalmaz, mely az ajánlott napi bevitelnek mintegy harmada. A halban található fehérje jó minőségű, esszenciális aminosavakban gazdag, minden korosztály számára könnyen emészthető. Az olajos halak tartalmaznak zsírt – a szardínia és a tonhal (5-10 százalék), a hering, az ajóka, a makréla, a lazac (10-20 százalék) valamint az angolna (25 százalék) –, de ez főként telítetlen. A tengeri gyümölcsök olyan ásványi anyagokban is gazdagok, mint a vas, a kalcium és a cink. Bár nem minden halolaj nagy omega–3 tartalmú, még így is hozzájárulnak e zsírsavak jelentős mennyiségéhez, ha rendszeresen fogyasztjuk őket. Több halat és tengeri gyümölcsöt nem olyan bonyolult beilleszteni étrendünkbe.

Egyszerű tipp a helyettesítés. Próbálja, lassan, egy vagy több fehérjeforrását, leginkább a zsíros húsféléket hallal helyettesíteni. Kedvező alkalom kezdésként a karácsony. Próbáljon ki más recepteket, ízeket. Finoman el lehet készíteni a halat, ha sütőben sütjük szalonnával betekerve, zöldségekkel egyben sütve vagy előre bepácoljuk, egy ideig hűtőben állni hagyjuk, majd teflonedényben kisütjük. Párolt zöldségkörettel és rizzsel tálalva ízletes és nem utolsósorban egészséges ételt kapunk.

Forrás: MNO

Olvasna még a témában?

Nyereményjátékok

Megfejtő

Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!

Kvíz

Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!

Tematikus kvíz

Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!

Facebook játék

Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény

A nyitólapról ajánljuk

Szimpatika akció

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!