Csökkenthető a repülőgépek klímahatása
A kondenzcsíkok jégkristályai ugyanolyanok, mint a természetes úton keletkezett felhőkben lévők, és akár hosszú órákon keresztül is a légkörben maradhatnak, ezzel ugyanúgy befolyásolva a felszín hőmérsékletét, ahogy a normál felhők. A kondenzcsíkok hatására helyileg emelkedhet a hőmérséklet, ez pedig a klímaváltozásra is hatással van.
„Tudjuk, hogy a sugárhajtású gépek égéstermékeiként létrejött kondenzcsíkok azonnali hatást fejtenek ki az éghajlatunkra és ez a hatás gyorsabb, mint a szén-dioxid-kibocsátás általi.” – magyarázta Richard Moore, a NASA kutatója. „A kutatásunk viszont azt mutatta meg, hogy van lehetőség alternatív üzemanyaggal csökkenteni ezt a hatást, és így a bolygó állapotán is javíthatunk.”
A repülőgépek égésterméke gyakorlatilag csupán vízpárából és koromból áll, s amint a hajtóműből kiáramlik, elkezd lehűlni, majd kondenzálódni (innen a kondenzcsík neve). A kondenzáció, vagyis kicsapódás során szükség van valamiféle mikroszkopikus szemcsére, amely magához ragadja a vízmolekulákat – adott esetben a szintén jelen lévő koromszemcsék erre tökéletesen alkalmasak. A légkörben lévő egyéb anyagok is szolgálhatnak alapul a kondenzációhoz, a korom azonban extra lehetőséget ad. Az alternatív üzemanyagokból azonban kevesebb korom szabadul fel az égés során, így kevesebb jégkristály alakul ki, ezek pedig nagyobbra nőnek (hisz a vízmenyiség ugyanannyi marad), ám a nagyobb kristályok gyorsabban kihullanak a hideg légrétegből és elolvadnak.
A folyamatokat számítógépes modellezéssel ugyan jól le tudták követni, azonban sokáig hiányoztak a gyakorlati tapasztalatok. Ezt pótolták 2018-ban, amikor a németországi Ramstein amerikai légibázison kísérletekbe kezdtek. Egy A320-as kutatórepülőgépet alternatív bioüzemanyagokkal tankoltak meg, majd felszállása után egy DC-8 „repülő laboratórium” követte az útját, mintákat vett a levegőből és elemezte azokat. Ez a kísérlet volt az utolsó fázisa annak a sok évig tartó folyamatnak, amelyben számos repülőgéptípust és üzemanyagot kipróbáltak, ám az utóbbi tesztek nyújtottak végül elegendő információt a kutatóknak.
Az eredmények igen kecsegtetőek: az alternatív üzemanyagok nemcsak kevésbé terhelik a környezetet, hanem a hosszú időn át fennmaradni képes kondenzcsíkok mennyiségét is jelentősen csökkentik. Ezzel a kísérletsorozattal pedig még a fenntarthatóbb légi forgalomért is igen sokat tett a két űrhivatal.
A cikkben hivatkozott linkek:
Olvasna még a témában?
Szimpatika akció
Nyereményjátékok
Megfejtő
Kalandozzon velünk, legyen Ön is Megfejtő!
Kvíz
Olvassa el a Szimpatika magazint és válaszoljon a kérdésekre!
Tematikus kvíz
Böngésszen a honlap cikkei között és válaszoljon a kérdésekre!
Facebook játék
Egy könnyű kérdés – egy fantasztikus nyeremény
A nyitólapról ajánljuk
Friss cikkeink
- Növekszik a rövidlátók száma a világban
- Migrén: kinél, mikor és miért jelentkezik?
- A tüdőrák is krónikus betegséggé szelídülhet
- Házhoz jönnek a szűrővizsgálatok
- A légúti fertőzések megelőzésének 3 alappillére
- Az idősek is megbirkózhatnak a modern technikával
- Egy betegség, amely tönkreteheti a gyermekkort
- Robotokkal a fogápolásért
- Mi történik az aggyal, miközben alkotunk?
- Hordozható „kabátujj” limfödéma kezelésére
- Elhízáshoz vezet a környezetszennyezés
- Idén is keresik az év védőnőjét
Hírlevél
Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!