Egyre tudatosabban választunk édesítőszert
Az édes íz az egyik legnépszerűbb a négy alapíz közül. A csecsemők is ezzel az ízzel találkoznak először, hiszen az anyatej is édes. Az elmúlt évszázadok során számtalan édesítőszert fedeztek fel, fejlesztettek ki és használnak ma is az emberek. Az édesítőszereket két nagy csoportba soroljuk: az energiatartalmú (például a cukor és a méz) és az alacsony energiatartalmú vagy energiamentes édesítőszerek, amelyek között vannak növényi kivonatok is – ilyen például a sztívia.
„Ma már széles választékban állnak rendelkezésre édesítőszerek, valamint az azokkal készült élelmiszerek és italok. Ezek fontos szerepet töltenek be az ideális testsúly elérésében és megőrzésében, és segítenek a diabétesszel élők diétájának változatosabbá tételében. Nagyon jó dolognak tartom, hogy mindenki ízlése és életmódja szerint választhat számos édesítőszer-alternatíva közül” – mondta el Györki Niké dietetikus.
A reprezentatív kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a magyar lakosság közel fele alkalmaz édesítőszert ételek, italok édesítésére, és az édesítőszerek népszerűsége az életkor emelkedésével nő.
Az édesítőszerek közötti választást döntően befolyásolja az a tény, hogy a kérdéses édesítőszer természetes eredetű-e (a válaszadók 53%-a számára ez meghatározó szempont), majd a sorban a megfelelő ár/érték arány és az alacsony kalóriatartalom (30-30%) következik.
Az egyik legismertebb természetes eredetű édesítőszer a sztívia, amelyet az édesítőszert használók 41%-a ismer. A sztíviát főként a nők és az idősebbek részesítik előnyben. A kutatásban részt vevő nők 42%-a ismeri és használja, míg a férfiak és a fiatalabb korosztály esetében ez az arány jóval alacsonyabb (26-27%).
A sztívia egy Dél-Amerikából származó növény. A belőle kinyert összetevő, a szteviol glikozid egy energiamentes, természetes eredetű édesítőszer, amely 200-szor édesebb a kristálycukornál. Azok, akik a megkérdezettek közül hallottak már a sztíviáról, tisztában vannak az édesítőszer természetes eredetével, és legtöbbjük azt is tudja, hogy alacsony a kalóriatartalma.
Azoknak a megkérdezetteknek, akik ismerik a sztíviát, közel a fele leginkább tea, kávé és sütemények édesítésére használta már. A kutatásból az is kiderült, hogy ezt a szert egyre többféle étel készítésénél alkalmazzák.
A kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a sztíviát alkalmazók tudatosan használják ezt az édesítőszert, hiszen a választás legfőbb okaként a természetes eredetet jelölték meg (44%), melyet az alacsony kalóriatartalom követ (12%).
A Szinapszis Kft. által készített, online kérdőíves felmérésben közel 600 magyar, 18 és 70 év közötti budapesti és vidéki lakos vett részt. Az interjúalanyok 47%-a férfi, 54%-a nő volt.
A cikkben hivatkozott linkek:
Olvasna még a témában?
A nyitólapról ajánljuk
Friss cikkeink
- Virtuális valóság technika segíti a gyermeksebészek munkáját
- Nőként kisebb eséllyel kapunk segítséget?
- A bőrfiatalítás aranyszabálya az életkornak megfelelő arcápoló
- Van-e összefüggés a pikkelysömörös tünetek és az étrendünk között?
- A tapintás segíti az önfelismerést
- Mit súg a bőrünk? - Bőrtünetek melyek cukorbetegségről árulkodnak
- A gerincproblémák minden korosztályt érintenek
- Nem a korral jár - Szívelégtelenség gyerekeknél
- Amit a D-vitaminról eddig tudunk
- Civilizációs betegség lett a kusza fogazat
- Miért fontos a gyermekközpontú válás?
- Természetes nyugtatók - nem csak szorongásra
Hírlevél
Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.
Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!