Egyre tudatosabban választunk édesítőszert

Szerző: Szimpatika
Az emberek egyre tudatosabban választják ki, hogy mit használnak ételeik, italaik édesítésére: 10-ből 6 ember figyel oda arra, hogy az általa fogyasztott élelmiszer milyen édesítőszerrel készült. A Szinapszis Kft. friss, édesítőszerekről szóló kutatásából az is kiderül, hogy erre leginkább a nők és az idősebb korosztály tagjai ügyelnek. A felmérés szerint különösen az üdítőitalok és a gyümölcslevek esetében gyakori, hogy megnézzük, mit tartalmaz a termék, és az édesítőszerek kiválasztásakor legtöbbször a természetes anyagok mellett döntünk.

Az édes íz az egyik legnépszerűbb a négy alapíz közül. A csecsemők is ezzel az ízzel találkoznak először, hiszen az anyatej is édes. Az elmúlt évszázadok során számtalan édesítőszert fedeztek fel, fejlesztettek ki és használnak ma is az emberek. Az édesítőszereket két nagy csoportba soroljuk: az energiatartalmú (például a cukor és a méz) és az alacsony energiatartalmú vagy energiamentes édesítőszerek, amelyek között vannak növényi kivonatok is – ilyen például a sztívia.

„Ma már széles választékban állnak rendelkezésre édesítőszerek, valamint az azokkal készült élelmiszerek és italok. Ezek fontos szerepet töltenek be az ideális testsúly elérésében és megőrzésében, és segítenek a diabétesszel élők diétájának változatosabbá tételében. Nagyon jó dolognak tartom, hogy mindenki ízlése és életmódja szerint választhat számos édesítőszer-alternatíva közül” – mondta el Györki Niké dietetikus.

A reprezentatív kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a magyar lakosság közel fele alkalmaz édesítőszert ételek, italok édesítésére, és az édesítőszerek népszerűsége az életkor emelkedésével nő.

Az édesítőszerek közötti választást döntően befolyásolja az a tény, hogy a kérdéses édesítőszer természetes eredetű-e (a válaszadók 53%-a számára ez meghatározó szempont), majd a sorban a megfelelő ár/érték arány és az alacsony kalóriatartalom (30-30%) következik.

Az egyik legismertebb természetes eredetű édesítőszer a sztívia, amelyet az édesítőszert használók 41%-a ismer. A sztíviát főként a nők és az idősebbek részesítik előnyben. A kutatásban részt vevő nők 42%-a ismeri és használja, míg a férfiak és a fiatalabb korosztály esetében ez az arány jóval alacsonyabb (26-27%).

A sztívia egy Dél-Amerikából származó növény. A belőle kinyert összetevő, a szteviol glikozid egy energiamentes, természetes eredetű édesítőszer, amely 200-szor édesebb a kristálycukornál. Azok, akik a megkérdezettek közül hallottak már a sztíviáról, tisztában vannak az édesítőszer természetes eredetével, és legtöbbjük azt is tudja, hogy alacsony a kalóriatartalma.

Azoknak a megkérdezetteknek, akik ismerik a sztíviát, közel a fele leginkább tea, kávé és sütemények édesítésére használta már. A kutatásból az is kiderült, hogy ezt a szert egyre többféle étel készítésénél alkalmazzák.

A kutatás eredményei arra engednek következtetni, hogy a sztíviát alkalmazók tudatosan használják ezt az édesítőszert, hiszen a választás legfőbb okaként a természetes eredetet jelölték meg (44%), melyet az alacsony kalóriatartalom követ (12%).

A Szinapszis Kft. által készített, online kérdőíves felmérésben közel 600 magyar, 18 és 70 év közötti budapesti és vidéki lakos vett részt. Az interjúalanyok 47%-a férfi, 54%-a nő volt.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!