Autócsodák egy emberibb jövőért

2013. 08. 08.
Szerző: Csimár Kamilla
Nem kellett hozzá 150 év, hogy az emberiség szinte teljesen felélje a Föld évmilliók alatt felgyűlt kőolajkészletét. Jelenleg a világon 870 millió személygépkocsi van forgalomban, ami évente több mint 1 millió tonna CO2-kibocsátást eredményez. A borúlátó előrejelzések szerint 2035-re az autók száma meg fogja haladni az 1,7 milliárdot.

Az autóipar természetesen tisztában van mindezzel. A klímaváltozás elleni erőfeszítések elsősorban a károsanyag-kibocsátás mérséklésére előírt normák betartásában nyilvánulnak meg. Az autógyárak emellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a „zöld” járművek előállítására: sorra jelennek meg a hibridek, a villanyautók és a bioetanollal működő kocsik. Valahogy mégsem tapasztaljuk, hogy Toyota Priusoktól vagy Renault Twizyktől hemzsegnének az utcák. Az eladási számok azt mutatják, hogy az alternatív üzemmódú személygépkocsik iránti kereslet jóval alulmúlta a várakozásokat. Úgy tűnik, inkább a kényelmes és nagy teljesítményű járművek örvendenek népszerűségnek manapság: divat városi terepjárót vezetni, miközben a hétköznapi autók teljesítménye is meghaladja már a 100 lóerőt; az olyan csodaszép „luxusszörnyeteg” pedig, mint a 100 km-en 26 litert (!) fogyasztó Bugatti Veyron, már csak a „hab a tortán”.

Vajon képes lesz-e az autóipar valaha is a környezettudatos megújulásra? Meglepő módon a válaszért nem kell messzire mennünk, csak az Őrségig. Kevesen tudják ugyanis, hogy Magyarországon komoly hazai autófejlesztés folyik. Az ANTRO csoport alig több mint 10 éve alakult meg egy hibrid működésű járműcsalád kifejlesztésére. Az őriszentpéteri cég lajstromba szedte az autós közlekedéssel járó problémákat (környezetkárosító hatások, autók kihasználatlansága, zsúfolt városi utak, közlekedési dugók), és ezeket figyelembe véve alkotta meg lenyűgözően új koncepcióját. Az innováció célja egy emberközpontú és szelídebb jövőkép megvalósítása. Így született meg a sorozatgyártásra szánt Solo, Duo és a Moveo.

A futurisztikus küllemű „hibridcsoda” egyedülálló a maga kategóriájában. 2010-ben a Time magazin beválogatta az év 50 leginnovatívabb fejlesztése közé. A legkorszerűbb anyagokból készült, a karosszériája szénszálas (karbonszálas) kompozitból áll, ezért az autó rendkívül könnyű. (Ugyanezt az anyagot használják a Formula-1-es versenyautók karosszériájánál is, de alkalmazzák az űrkutatás, a katonaság, a szélenergia-hasznosítás és a sportszergyártás terén is.) 270 kg-os súlyával sokkal kevesebb energiára van szüksége, mint a mai átlagos autóknak. A károsanyag-kibocsátása minimális, ami többszörös hibrid mivoltának köszönhető. A háromszemélyes ökoautó meghajtásáról négy, a kerékagyakba épített elektromos motor gondoskodik, amely lítiumion-akkumulátorokból kapja az energiát. Az akkukat a tetőbe épített napcellák és egy kisebb multifuel motor tölti fel. Ezenkívül az alkotók még elhelyeztek az utazóülések lábához egy-egy pár taposópedált, amelyekkel az utasok „rásegíthetnek” az áramellátásra.

Mindezek segítségével az autó becsült fogyasztása 2 l/100 km, szén-dioxid-kibocsátása pedig 45 g/km alatt marad, miközben a végsebessége azonos egy átlagos autó teljesítményével, így várhatóan „nem lóg majd ki a sorból”.

De hogyan lesz Solóból Duo? Nagyon egyszerűen: a karosszéria középvonala mentén két Solót egymásnak háttal össze lehet kapcsolni, és ezzel a két háromszemélyes autó egy nagy, egyterű családi hatszemélyessé alakítható át úgy, hogy a jármű összhossza egy normál kombi autóéval lesz megegyező.

Ha már járműcsaládról beszélünk, semmiképp se hagyjuk ki a legkisebbet: a Moveo nem más, mint egy összehajtható (!) elektromos robogó, ami funkcióiban szinte semmiben sem tér el a hagyományos, környezetet nem kímélő társaitól.

A robogó ugyanazon koncepció alapján született meg, mint a Solo: lényege a praktikum és a fenntartható fejlődés együttes érvényesülése. A Solo lekerekített, áramvonalas és dinamikus formavilágára felelő jármű (mindkét esetben Üveges Péter formatervezőnek köszönhetjük a kifinomult és letisztult dizájnt) szintén karbonszálas technológiával készült, és hihetetlenül könnyű: mindössze 25 kg-ot nyom. Ez akkor válik igazán fontossá, amikor épp nem használjuk. A Moveót ugyanis úgy álmodta meg kitalálója, Hegedűs Zsolt, hogy a parkolás soha ne legyen probléma. Mindössze két perc alatt bőrönd méretűvé lehet összecsukni, és akár az irodában is be lehet állítani a sarokba. A szállítása roppant egyszerű, egy pillanatra sem kell megemelni, mivel beépített kerekekkel rendelkezik. Az elektromos robogót elsősorban „kiegészítő” közlekedésre tervezték: maximális sebessége 45 km/h, és egy töltéssel (ami csak egy órát vesz igénybe) 35 km megtételére alkalmas. Ez épp elég arra, hogy a város szélén letett autótól vagy a vonatállomásról eljussunk a munkahelyünkre.

Sajnos úgy tűnik, hiába az alkotók minden erőfeszítése, hogy a teljes egészében magyar fejlesztésű innováció sorozatgyártása hazánkban valósuljon meg. Mi tagadás, nehéz egy ennyire merész fejlesztésre befektetőt találni itthon. Annál inkább érdeklődnek iránta Japánból és Tajvanról.

Mindenesetre nagyon fogjuk sajnálni, ha az ANTRO csoport által elképzelt emberibb és szelídebb jövő nem Magyarországon fog megvalósulni.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!