Napközben ritkábban halunk meg

Szerző: Szimpatika
A biológiai óra működésének felborulása okozhatja a hirtelen szívhalált okozó végzetes szívritmuszavart egy nemzetközi kutatócsoport új tanulmánya szerint, amely a Nature tudományos folyóirat legújabb számában jelent meg.

Amerikai, svájci és francia kutatók azt fedezték fel, hogy a hirtelen, váratlan szívhalál hátterében a szívizomzat kálium ioncsatorna működésének hullámzása a legfontosabb tényező. Az izomrostok ritmusos összehúzódásához a különböző ionok arányának változása szükséges, és ehhez az egyes ionok áramlása pontos szabályok szerint történik.

Mukesh Jain és Xander Wehrens professzor évek óta foglalkozik a káliumcsatorna működésének kutatásával. Fölfedezték, hogy a biológiai óra zavartalan működése igen lényeges az ioncsatornák időzítése miatt is.
A test biológiai órájának pontos ketyegéséhez a Klfl15 elnevezésű tényező szükséges, amely azt a fehérjét szabályozza, amely a szívizom sejtekbe a kálium beáramlását befolyásolja. Ennek a fehérjének a szintje a szervezetben hullámzik és ez reggel, illetve este megváltoztatja a kálium ion beáramlást a szívizom sejtekbe.
Mióta létezik EKG, a szívgyógyászok már észlelték a diagnosztikus eszköz által kirajzolt hullámok távolságának változását és arra is fölfigyeltek, hogy ennek bizonyos változata életveszélyes szívritmus-zavarokra hajlamosít. Most a kutatócsapatnak sikerült olyan egértörzset kitenyészteni, amelyben vagy sok a Klfl15, vagy szervezetéből ez a tényező hiányzik
Ha a sejtekbe történő káliumbeáramlás bármelyik irányba megváltozik, az életet veszélyeztető ritmuszavarok megjelennek. Ezt ugyan egyelőre csak az egereken bizonyították, de nagy vizsgálatok indultak el annak tisztázására, hogy az emberi szívben, a hirtelen szívhalál hátterében milyen szerepe lehet a kálium ioncsatorna reggeli és esti aktivitás-változásának, a biológiai óra napszakos időeltolódásának.
"Ez az első eset, hogy genetikai okú, molekuláris változások jelentőségét igazoltuk végzetes szívritmuszavarok magyarázatára" – mondotta Wehrens professzor.

forrás: MTI