Mire figyeljünk a tejtermékek vásárlásánál?

Szerző: Szimpatika
2011. nyarán országos reprezentatív mintán felmérés készült a hazai iskoláskorú gyermekek és szüleik tejtermékekkel kapcsolatos attitűdjéről, vizsgálva a családok táplálkozási és fogyasztási szokásait. A kutatással arra kérdésre kereste a választ, hogy vajon mennyire népszerű és elfogadott a tejtermékek fogyasztása hazánkban, és mi jellemzi az iskoláskorú gyerekek étkezési kultúráját. A válaszadók azok a 25–49 éves kor közötti anyukák, háziasszonyok voltak, akiknek 6–15 év közötti gyermekük van, és vállalták az adatkitöltést.

Azon állításokkal, hogy ‘a tejtermék nagyon fontos a gyermek szervezetének’, ‘fontos, hogy ne génmanipulált tejet fogyasszanak’, ‘friss legelőkön tartott tehenek egészségesebb tejet adnak’, ‘génmanipuláció-mentesség a teljes folyamat alatt’ állításokkal a célcsoport nagy arányban egyetértett, kiderült, hogy fontos az édesanyáknak a minőség. Ennek ellenére a mai gazdasági körülmények között a szülők többsége mégis ár alapján vásárol tejet, emellett még különösen fontos a zsírtartalom, illetve a kényelem, a szavatosság hossza, ill. az UHT tej kínálat, a minőségi ellenőrzést hirdető termék csak mindössze 8 százalékuk döntését befolyásolja.

Ugyanakkor, bár látjuk, hogy fontos az édesanyáknak a kényelem is, hogy minél tovább eltartson a tej amelyet megvásárolnak, látható, hogy a hosszabban friss tejekről csak a  fogyaszthatósági idő alapján tájékozódnak, illetve az ultramagas hőmérsékleten pasztőrözött tejeket részesítik előnyben, pedig a hazai kínálatban is már több éve elérhető, s egyre szélesebb kínálatát találhatjuk meg az ESL tejeknek. ESL = Extended Shelf Life, vagyis kiterjesztett eltarthatóságú termék – olyan hőkezelési technológiával készül, melynek eredményeképp a tej illata és íze megőrzi friss jellegét, ugyanakkor eltarthatósága jelentősen meghosszabbodik.

A  tejtermékek vásárlása során az anyukák a jó minőség és a megfelelő fogyaszthatósági idő mellett nemcsak a gyártó kilétéről tájékozódhatnak, de egyúttal a gyártó által vállalt minőségbiztosítási, felelősségvállalási teljesítéséről is.  Nem nyugtathatjuk meg magunkat azzal, hogy egészségesen táplálkozik a gyermek, hisz a dietetikus tanácsát követően kisebb zsírtartalmú tejtermékeket kínálok neki, ha mellette nagyon sok édességet, csokoládét is az asztalra teszek. Az anyukák több mint harmada szerint (69%) előfordulhat vagy biztosan előfordulhat, hogy génmanipulált tejet forgalmaznak hazánkban, csupán 7 százalék gondolja jóhiszeműen, hogy ez biztosan nem fordulhat elő.

A többség nem tudja, hogy a génmanipulált tej milyen hatással lehet az emberi szervezetre, akik tudni vélik a hatását, azok a következő betegségeket, tüneteket említették: daganatos betegség, fejlődési rendellenesség, illetve allergiát is okozhat.

„Ahhoz, hogy valóban tudjuk, milyen hatása van a génmanipulált tejnek, legalább egy vagy két emberöltőnek el kell telnie – mondta el Vági Zsolt dietetikus a Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet ügyvezető igazgatója. – Nehéz megjósolni, hogy egy genetikai változás – akár az állat, akár az általa elfogyasztott takarmány szervezetében – milyen hatást fog kiváltani az emberben."

Mindenesetre a Mona Hungary Kft.  az egészséges táplálkozás elkötelezettjeként csak garantáltan ellenőrzött, génmanipuláció mentes termelésből származó tejből készti el termékeit,  tejtermékein  ezt a Genfrei jelzéssel is alátámasztják.  A garanciát a fokozottan ellenőrzött tegjazdaságok és állattartási körülményekkel biztosítják. „ A hazai étkezési kultúrában, fogyasztási szokásokban a gyermekek táplálkozása során is van még mit fejlődni, javítani – véli Strasser-Kátai Bernadett, a felmérést végző Mona Hungary Kft. tulajdonos-ügyvezetője. – Sok család asztalán inkább a mennyiségi ételfogyasztás játszik döntő szerepet, úgy gondoljuk a tápanyagok, tápértékforrások minőségére is nagyobb hangsúlyt kellene a lakosságnak fektetnie.  Az egészséges táplálkozás szolgálatában, a helyes táplálkozással kapcsolatos tudástár megosztása érdekében indította el a Mona Hungary Kft. az egészséges táplálkozás elkötelezettjeként a Montice Margaréta Gyűjtési versenyét is. Az edukációs program célja, hogy  felhívja a gyermekek, szüleik és nevelőik figyelmét az egészséges táplálkozás fontosságára.”

Az edukációs program során a havonta 1–1 milliós fődíjak mellett sok más nyeremény is gazdára vár: például látogatás a Budapesti Állatkertbe, részvételi lehetőség a Budapesti Állatkert Zoo táborában,  állatkerti játszóházi belépők, és sok-sok Montice ajándék. Az „Edukációs kvíz játék” alatt a diákoknak havonta három kérdéssort kell kitölteniük a játék internetes oldalán. A kérdésekből és az oldalon publikált edukációs anyagból is megtanulhatják, az egészséges táplálkozás legfontosabb tudnivalóit. A „Blokkgyűjtő akció”-val kizárólag a szülők, felnőttek részvételére számít a cég és az iskola, ők így is támogathatják az iskolát a minél jobb eredmény elérésében. A „Légy kreatív játék”-ban a tanulók feladata, hogy minden hónapban elkészítsenek egy kreatív munkát az egészséges táplálkozás jegyében – fotó vagy videofilm, vagy éppen reklámszöveg formájában, az adott havi kiírásnak megfelelően. A program szakmai partnere a Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!