Fiegyeld a fát!

Szerző: Zimre zsuzsa
Ingyenes, Európa minden iskolája számára elérhető, biodiverzitásról szóló programot hirdetett meg az Európai Unió. Ennek keretében egy fa életét kell megfigyelni, és azt a www.beagleproject.org honlapra feltölteni. Hogy miért is jó megfigyelni a fákat, és miért épp a fák képviselik a biodiverzitást (az élővilág sokféleségét), arra Halácsy Ágnes, a Magyar Környezeti Nevelés Egyesület projektvezetője válaszolt.
Mennyire ismerik a gyerekek a biodiverzitás fogalmát?
Szinte semennyire

Miért érzik fontosnak, hogy a biodiverzitáson az iskolán kívül is beszéljenek?
Az iskolánkívüliségnél itt nem az iskoláról mint intézményről, hanem az iskoláról mint épületről van szó. Az iskolán kívüli, vagyis terepi oktatásnak számos előnye van (élményközpontú, tevékenységközpontú, ún. aktív tanulás…). A biodiverzitásról való ismeretszerzéshez egyértelműen kapcsolódik az élőlények saját környezetükben történő megismerése. Nagyon fontos, hogy a terepen a gyerekek saját élményeket szereznek, megfigyelhetnek olyan apró részleteket, amiket pl. fotón, filmen soha, észrevehetnek apró csodákat, szépségeket. Esetünkben a terep lehet az iskola udvara, egy park az iskola közelében, vagy egy távolabbi erdő is. A BEAGLE program kigondolói azt támogatják, hogy minél többet kiránduljanak a gyerekek, és látogassák minél gyakrabban a településük környékén található természetközeli élőhelyeket, de a realitás inkább az, hogy az iskola közelében keresik a célpontot. Ez természetesen nem baj, sőt, nagyon fontos, hogy a gyerekek a szűk környezetükben található fákkal megismerkedjenek, barátságot kössenek. Így nyílik rá a szemük a környezet értékeire. Felméréseink szerint a biodiverzitásnak és megőrzésének oktatása ma Magyarországon hiányos. Magát a kifejezést sem sokan ismerik. Az iskolai tantárgyi tematikában elrejtve szerepel ugyan, de a pedagógustól függ, milyen hangsúlyt fektet rá az óráin. Pedig a biodiverzitás megőrzése az egyik alappillére a fenntarthatóságnak, melyről manapság oly sokat hallhatunk.

Miért éppen a fát választották? Ennek több oka van. A fák olyan élőlények, melyeknek a földi életközösségben betöltött szerepük (szén-dioxid-elnyelés, oxigéntermelés, klimatizáló hatás) vitathatatlan, gondoljunk csupán arra a tényre, hogy milyen hatalmas egy-egy terebélyes fa leveleinek összfelülete, amelyen a gázcsere végbemegy. A fák a rajtuk, bennük, alattuk élő élőlényekkel együtt a kisebb gyerekek számára is jól vizsgálható életközösségeket alkotva, szigetként emelkednek ki környezetükből. A fákat mindenütt megtaláljuk, és könnyen vizsgálhatjuk, hiszen nem szaladnak el. A fák (illetve a projekt által vizsgált 6 fafaj) viszonylag könnyen beazonosíthatók, egymástól jól elkülöníthetők.

Ez a program egész Európában zajlik. Mik a magyarországi tapasztalatok? Mely megyék aktívak?
A programhoz csatlakozott iskolák zöme Budapest, Debrecen és Szeged környéki intézmény, de az ország más régiói is képviseltetik magukat 1-1 csoporttal. Ezidáig 49 iskola 70 csoportja vesz részt a programban. Európa-szerte 440 iskola 878 csoportja dolgozik, velünk párhuzamosan. A honlap látogatottsági mutatóiból kiderül, hogy Budapest, Debrecen és Szeged a három nagy település, ahonnan – a résztvevő iskolák számából is következően – legnagyobb az érdeklődés.

Milyen visszajelzések érkeztek a projekttel kapcsolatban? Azok a pedagógusok, akik felvállalták a programot, általában lelkesek. A projekt végi értékelés alapján elmondhatjuk, hogy jól választottunk témát, a hozzá kapcsolható feladatokat is viszonylag egyszerűen megoldhatónak tartják, és ami különösen fontos, hogy egy kis szervezéssel az iskolai tanítási gyakorlatba is könnyen bevonható. A pedagógusok zöme biológia szakos (érthető a projekt témájából fakadóan), de van közöttük olyan is, aki szülőként egy iskolai „zöld klubot” irányítva kezdett el a programmal foglalkozni. Az értékelő pedagógusok közül többen írták, hogy a projektnek köszönhetően a biodiverzitás kifejezés nem csupán egy nehezen kiejthető fogalom már, hanem megőrzése a gyerekek mindennapjainak részévé vált. A gyerekek a saját környezetükben élik meg, mit takar a fogalom. A tanárok értékelik a gyakorlati munkára épülő feladatokat, mert azok a fiatal korosztály (7–14 évesek) számára hasznosabbak, mint az elméleti megközelítés.

Miből valósul meg a program?
A programot az Európai Unió a Comenius Élethosszig Tartó Tanulás programján keresztül finanszírozta, és a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület vállalta a finanszírozásra jellemző önrészt. Európából 6 ország egy-egy, környezeti neveléssel foglalkozó intézménye vett részt a kidolgozásban, de mára már 17 országból regisztráltak iskolák.

Mi a végkimenetele?
A program 2008 decemberében indult és 2010. december 31-gyel zárult. A honlap még 5 évig bárki rendelkezésére áll. Azt karbantartjuk, s az újonnan csatlakozó iskolák számára fenntartjuk a mentorálás, segítés lehetőségét. A projekt iskolai megvalósításához papíralapú segédanyagok az egyesületnél megtalálhatók.

Milyen szakemberek (kutatók) vesznek részt a programban?
A magyar csapatban egy biológus, egy pedagógiai módszertanos kolléga és egy középiskolai biológia szakos tanár vett részt szakértőként . A nemzetközi csapat tagja egy szintén biológus végzettségű kutató, az angliai Open University munkatársa, aki időről-időre összegzi a honlapra feltöltött adatokat, és levonja a következtetéseket.

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra.
A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olvasna még a témában?

A nyitólapról ajánljuk

Friss cikkeink

Hírlevél

Feliratkozom a Szimpatika hírlevelekre, ezzel elfogadom az Adatkezelési Tájékoztatóban olvasható feltételeket, és hozzájárulok, hogy a szimpatika.hu a megadott e-mail címemre hírlevelet küldjön, valamint saját és partnerei üzleti ajánlataival felkeressen.

Az űrlap kitöltése, az adatok megadása önkéntes.

A hírlevélküldő szolgáltatás nem támogatja a freemail.hu-s és citromail.hu-s címeket, ilyen címek megadása esetén hibák léphetnek fel!
Kérjük, használjon más e-mail szolgáltatót (pl: gmail.com)!